Fördelning av arv

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag nyligen fått ett arv, och eftersom jag visste att det skulle dyka upp under senhösten, så planerade jag långt i förväg hur jag skulle göra med pengarna.

Så här ser planen ut hittills, kursivt är klart.
Skriver dock inga belopp här, vill hålla det anonymt.

  • Fört över en del pengar till sparkonton på två andra nischbanker med fria uttag, insättningsgaranti och hyfsad ränta. Dessa pengar ska vila där tills vidare.
  • Lagt in månatliga överföringar från nischbanken där jag har större delen av arvet till olika ställen, bl.a. Avanza, Lysa och en annan nischbank med bra ränta (sparar till resor och extraspar där).
  • Stoppat undan pengar till nyare bil så småningom
  • Betalat det allra sista på privatlånet (var inte mycket kvar)
  • Nollställt mitt kreditkort
  • Pytsat in en slant på vårt renoveringskonto
  • Nollställt krediten på Avanza
  • Har även fört över ett mindre belopp till Avanza för investeringar, inlägg kommer
  • Kommer även amortera ner bolånet lite i början av nästa år

Jag har dock köpt en del saker jag/vi behöver, som nya vinterskor, ny skogsjacka, ny skyddsklädsel till soffan (vi har två hundar som älskar att röja runt i soffan!) och lite annat smått inför julen.

Har även bokat tid hos optikern, då jag behöver nya glasögon, de jag har nu är minst 3 år (är extremt närsynt och behöver kolla synen ofta, samt måste ha BRA glasögon hela tiden). Denna gång tänker jag unna mig kvalitetsbågar och bästa möjliga glas, då jag alltid fått snåla in på något tidigare när det gäller nya glasögon.

I övrigt kommer pengarna ligga och gotta sig på nischbankerna tills vidare, då jag planerar att justera mina investeringar en del nästa år. Kommer inlägg om det efter nyår.

Snart är det dags för nyår och årssammanställning av 2024.

Förändrad ekonomi – till det bättre

Idag är det ekonomiska läget betydligt bättre, då jag nyligen fick ett arv från en nära släkting. Arvet var väntat då jag vetat om det länge, men exakt summa visste jag inte.

Så nu är jag dubbelmiljonär på banken och känner mig betydligt lugnare idag, då jag inte behöver räkna slantar längre om det krisar. Dessutom kan jag låta utdelningarna återinvesteras fullt ut framöver.

Eftersom jag visste att arvet skulle komma under senhösten, så skrev jag en planering över vad jag skulle göra med pengarna i god tid. 

Tanken är att spara en större del på sparkonton på nischbanker (SBAB t.ex.) med bra ränta tills vidare. Men jag kommer även amortera en del på bolånet, pytsa in en del i renoveringsbufferten, betala av en kredit med mera.

Kommer även investera mer också, men mer om det i egna inlägg framöver.