Städat lite till i portföljen

Ja, jag valde att sälja ytterligare en aktie under andra halvan av augusti, nämligen ABB.

Detta då jag redan har en stor stek i industrivaror genom Atlas Copco, och tillsammans med ABB blev det en stor övervikt på detta område. Nu känns fördelningen bättre, och Atlas säljer jag INTE, de är ett arv sedan barndomen.

Gjorde lite olika småköp samt att jag fyllde på lite på fondkontot (det redovisas inte).

Fick lite pengar för MTG också (128 kr), som läggs till på utdelningen i augusti.

Städat lite i portföljen

Under de första två veckorna i augusti städade jag en del i portföljen. Jag sålde bl.a. mina småposter i Husqvarna och Telenor, se förra inlägget och fyllde på i befintliga innehav istället.

Ni ser att jag köpte Husqvarna först, men i slutändan sålde jag det istället, vilket känns bättre för mig. Sålde även mina MTG, då jag anser att pengarna används bättre i mina övriga innehav.

Sålde ju mina Cloetta i juli, och dessa pengar använde jag till köpen i början av augusti.

I utlandsportföljen sålde jag mina Telenor och köpte Northwest Healthcare istället. Lade även en slant i globalfonden på kontot.

Köp Avanza juli 2018

Jag har gjort en del ändringar i portföljerna av olika anledningar.

I svenska portföljen sålde jag alla Cloetta och mina 30 Telia, och istället har jag börjat köpa på mig mer investmentbolag, Axfood och Castellum. Har även köpt in en minimal bevakningspost i H&M så jag kan hålla koll på bolaget. 

I utlandsportföljen sålde jag alla Hemfosa, då jag vill ha lite mer tonvikt på utländska aktier i denna portfölj. Köpte fler AT&T samt några norska Telenor.
Har även satsat på en globalfond här, då månadsutdelningarna är så små att jag inte kan göra några aktieinköp. Bättre att pengarna får jobba lite i en fond istället och spara ihop till ett större köp längre fram.

Köp Avanza juni

Som ni ser har det blivit en del småköp under juni månad, och pengarna till köpen kommer från flera olika håll.

Dels lämnar jag alltid kvar lite slantar från utdelningen (för inte över 100% till banken varje månad utan kanske 90-95%) och dels sparade jag lite från försäljningen av Spiltan räntefond.
Största delen av likviderna kommer dock från försäljningen av Epiroc.

Nu sålde jag en del av dem på mitt Startkonto, så det innebär att jag får lägga undan lite till nästa års kvarskatt.

Det ser ut som om jag har köpt Epiroc på preferenskontot, men dessa är överförda från mitt Aktie- och fondkonto (Startkonto).

Nu blir det nog inga fler köp innan hösten.


Köp vecka 17 2018

Jag bestämde mig för att minska lite i mina utländska innehav, och valde då ADM som jag sålde med en vinst på 15%. 
Vill helt enkelt satsa mer på säkra stabila svenska utdelningsaktier då jag inte har så lika lång sparhorisont som många andra sparbloggare. Men jag vill även har lite mer i övriga utländska aktier eftersom jag nästan aldrig gör några köp här pga brist på likvider.

Som ni ser köpte jag mest investmentbolag och preffar, men jag har även lagt några kronor i mina fonder.

Inga köp vecka 11-13

Jag har inte gjort några köp på tre veckor på grund av brist på likvider, men på torsdag får jag lite nya utdelningar som kommer användas nästa vecka.

Det har varit retsamt att inte kunna handla när börsen dippat under dessa veckor, men så är det när man inte kan göra insättningar och inte har likvider till hands.

Jag har visserligen belåning på alla aktiekonton, men jag är väldigt restriktiv med att öka belåningen eftersom jag inte vill använda den förrän det blir en rejäl dipp på börsen. Just nu ligger belåningen på 2,1% av det totala innehavet och jag kan tänka mig att öka den till 5%, mer vill jag inte låna just nu.