Tillgångar & Skulder 160331

Tillg160331

Denna månad har det äntligen vänt åt rätt håll, skönt!
Visserligen beror en del av uppgångarna på utdelningar, men även kurserna har stigit en del.

De konton som ligger på + totalt just nu är min KF och kontot Sparfonder, övriga lyser fortfarande rött.

  • Santander bank: Buffertkonto med hyfsad ränta
  • Bostad: min del av huset är 40%.
  • ISK Banken: här har jag 4 indexfonder, som jag säljer av då och då för att istället köpa aktier på Avanza, men jag säljer inte dem helt.
  • Sparkonton på banken: består av ett buffertkonto och ett sparkonto för resor och bilen (huskontot räknar jag inte in i tillgångarna, då det är gemensamt konto för amorteringar och renoveringar). Har denna månad haft utgifter för bildäck, vindruta och indragning av fiber, så jag fick nalla av bufferten.

Avanza: 

  • Aktie- & fondkonto: Här finns bara Atlas Copco kvar nu, förde över Astra till ISK 1 idag.
  • Mina tre ISK:
    ISK 1 – enbart aktier
    ISK 2 – enbart fonder
    ISK 3 – sparfonder – ett litet testkonto med 5 st fonder som jag månadssparar i.
  • Sparkonto+ – här samlar jag likviderna när jag inte köper aktier.
  • KF – Utländska aktier – Har en amerikansk aktie här och kommer köpa fler under 2016.
  • Pensionsförsäkring Avanza: Detta konto rör jag inte förutom att jag återinvesterar utdelningarna i nya aktier. Ska göra återköp av försäkringen framöver.
  • Bolån: summan är min tredjedel av lånet, och vi amorterar 3000:- i månaden.
  • Enbart aktier & fonder: Här finns totalsumman för mina aktier och fonder på banken och Avanza.

Innehav Avanza 160229

Aktier 160229

Då var det dags för en ny sammanställning av aktieportföljerna igen 🙂

Månadens köp: TeliaSonera, Akelius Pref, Nordea, Castellum, Fortum, Novo Nordisk & Kinnevik
Månadens sälj: NCC
Månadens utdelningar: 109,83:-

Jag fortsätter med mina veckoköp som vanligt, men köper lite extra nu med hjälp av pengarna från NCC-försäljningen.

Avanza 160229

Denna månad har det inte gått ner så mycket, och det tackar man för!

Övriga konton redovisas bara i inlägget Tillgångar & Skulder, samt vid kvartalsrapporterna.

Tillgångar & Skulder 160229

Tillgångar 160229

Även denna månad har tillgångarna minskat, och det beror dels på att jag inte gjort några nyinsättningar på Avanza, och dels att jag har tagit 10 000 från sparkontona till kvarskatten. Hade jag inte tagit de 10 000 så hade det gått nästan jämnt upp på raden Nettobelopp 🙂

Enda kontot som gått + är min KF med min amerikanska aktie 🙂

  • Santander bank: Buffertkonto med hyfsad ränta
  • Bostad: min del av huset är 40%.
  • ISK Banken: här har jag 4 indexfonder, som jag säljer av då och då för att istället köpa aktier på Avanza, men jag säljer inte dem helt.
  • Sparkonton på banken: består av ett buffertkonto och ett sparkonto för resor och bilen (huskontot räknar jag inte in i tillgångarna, då det är gemensamt konto för amorteringar och renoveringar).

Avanza: 

  • Aktie- & fondkonto: Här finns Atlas Copco och AstraZeneca kvar, med 50/50 i fördelning.
  • Mina tre ISK:
    ISK 1 – enbart aktier – har sålt resterande 30 st NCC denna månad.
    ISK 2 – enbart fonder – här har jag sålt 1/3 av spiltan räntefond, därav minskningen.
    ISK 3 – sparfonder – ett litet testkonto med 5 st fonder som jag månadssparar i. Preffarna ligger på aktiekontot numera.
  • Sparkonto+ – här samlar jag likviderna när jag inte köper aktier.
  • KF – Utländska aktier – Har en amerikansk aktie här och kommer köpa fler under 2016.
  • Pensionsförsäkring Avanza: Detta konto rör jag inte förutom att jag återinvesterar utdelningarna i nya aktier. Ska göra återköp av försäkringen framöver.
  • Bolån: summan är min tredjedel av lånet, och vi amorterar 3000:- i månaden.
  • Enbart aktier & fonder: Här finns totalsumman för mina aktier och fonder på banken och Avanza.

Innehav Avanza 160130

Aktier 160130

Skillnaden från förra månaden är att jag sålt hälften av mina NCC med vinst, därmed har de ramlat ner en bit i innehavslistan. Målet är fortfarande att sälja lite Atlas Copco samt öka i de minsta innehaven under året.

 

Avanza 160130

Detta är grafen för alla innehav på Avanza, ingen kul syn just nu.

Det enda konto som ligger på + i dagsläget är KF med min enda USA-aktie 🙂

Övriga konton redovisas i inlägget Tillgångar & skulder, visar bara graf vid större ändringar.

Tillgångar & skulder 160130

Tillgångar 160130

Då var det dags för en ny månadsrapport, och som ni ser har tillgångarna minskat en del på Avanza, börsen har ju varit negativ minst sagt. Och dessutom blir det inga nyinsättningar på Avanza, se tidigare inlägg.
På 2 månader har nettobeloppet minskat med drygt 50 000:-, vilket känns lite. Får hoppas på bättre börs framöver.

  • Santander bank: Buffertkonto med hyfsad ränta
  • Bostad: min del av huset är 40%.
  • ISK Banken: här har jag 4 indexfonder, som jag säljer av då och då för att istället köpa aktier på Avanza, men jag säljer inte dem helt.
  • Sparkonton på banken: består av ett buffertkonto och ett sparkonto för resor och bilen (huskontot räknar jag inte in i tillgångarna, då det är gemensamt konto för amorteringar och renoveringar).

Avanza: 

  • Aktie- & fondkonto: Här finns Atlas Copco och AstraZeneca kvar, med 50/50 i fördelning.
  • Mina tre ISK:
    ISK 1 – enbart aktier – har sålt 30 st NCC denna månad.
    ISK 2 – enbart fonder – här har jag sålt 1/3 av spiltan räntefond, därav minskningen.
    ISK 3 – preffar – enbart preferensaktier här just nu.
  • Sparkonto+ – här samlar jag likviderna när jag inte köper aktier.
  • KF – Utländska aktier – Har en amerikansk aktie här och kommer köpa fler under 2016.
  • Pensionsförsäkring Avanza: Detta konto rör jag inte förutom att jag återinvesterar utdelningarna i nya aktier
  • Bolån: summan är min tredjedel av lånet, och vi amorterar 3000:- i månaden.
  • Enbart aktier & fonder: Här finns totalsumman för mina aktier och fonder på banken och Avanza.

Innehav Avanza 151231

Här är alla mina innehav på Avanza per den 31/12 2015

AktierA151231

Jag tänker försöka sälja av lite Atlas Copco, så att jag kan köpa mer av de andra och få lite bättre fördelning på aktierna. Astra Z låter jag vara tills vidare.

FonderA151231

Inga större ändringar bland fonderna, kommer dock balansera om fonderna lite framöver.

Pensionsf151231

Pensionsförsäkringens aktier redovisas separat, de är inte inräknade i sammanställningen överst. Jag har under december bytt ut alla NCC mot Castellum, då jag vill ha rena utdelningsaktier här. Förutom aktierna här har jag även lite Spiltan Räntefond Sverige som buffert ifall jag vill fylla på aktierna lite.

Tillgångar & Skulder 151231

Ja, då var det nytt år, och det är dag att summera december månads tillgångar & skulder.

Tillgångar 151231

Tyvärr blev ju december inte någon kul månad för mig, så jag backade en hel del, som ni kan se i bilden ovan. Men en del av minskningen beror månadsinbetalningarna till bilens verkstadsräkning, samt en skuld jag var tvungen att betala före årsskiftet. Det mesta av dessa pengar tog jag från de fonder jag sålde på banken under december, tillgångarna på Avanza rör jag inte.

  • Santander bank: Buffertkonto med hyfsad ränta
  • Bostad: min del av huset är 40%.
  • ISK Banken: här har jag 4 indexfonder, som jag säljer av då och då för att istället köpa aktier på Avanza, men jag säljer inte dem helt. Sålde av en del i början av december för att betala skulder.
  • Sparkonton på banken: består av 1 buffertkonto och 1 sparkonto för resor och bilen (huskontot räknar jag inte in i tillgångarna, då det är gemensamt konto för amorteringar och renoveringar).

Avanza: 

  • Aktie- & fondkonto: Här finns Atlas Copco och AstraZeneca kvar, med 50/50 i fördelning.
  • Mina tre ISK:
    ISK 1 – enbart aktier
    ISK 2 – enbart fonder
    ISK 3 – preffar  – Sålde av alla räntefonderna i december för att köpa aktier och några fler preffar istället, då räntefonderna bara låg runt nollan hela tiden.
  • KF – Utländska aktier – Har en amerikansk aktie här och kommer köpa fler under 2016
  • Pensionsförsäkring Avanza: Detta konto rör jag inte förutom att jag återinvesterar utdelningarna i nya aktier
  • Bolån: summan är min tredjedel av lånet, och vi amorterar 3000:- i månaden
  • Enbart aktier & fonder: Har valt att ha enbart sparande i aktier & fonder på denna rad, då ser jag lättare hur det ökar/minskar för varje månad.

 

Avanzadec15

Minskningen på Avanza beror till stor del på kursnedgångarna i december, som ni ser i bilden ovan.

Får hoppas att 2016 börjar bättre!

Innehav Avanza 151130

Aktier151130

Detta är mitt totala aktieinnehav på Avanza 151130 (dock är EJ innehavet på pensionsförsäkringen medräknat här). Som ni ser tar Atlas Copco och AstraZeneca upp mycket plats, så jag tänker faktiskt sälja av lite Atlas C nästa år (de ligger på depå på Avanza = 30% skatt) och pytsa ut de pengarna på de minsta innehaven istället. Ny aktie är amerikanska AT&T på en KF.

 

avanza151130

Denna månad har kurserna åkt upp och ner hela tiden, men i slutändan blev det lite + trots allt.’

Nästa gång blir det både en månadsrapport, kvartalsrapport och årsrapport, och då kommer alla konton redovisas.

Tillgångar & skulder 151130

Tillgångar151130

Då var det dags för en ny månadsrapport 🙂

Som ni ser har jag ändrat utseendet igen, så nu kan man lättare se om jag går + eller – varje månad i nettobelopp. Och istället för banktillgångar har jag valt att ha enbart aktier och fonder på sista raden, för då kan man se hur mycket det riktiga sparandet har ökat. Äntligen är jag över halvmiljonen!

Även denna månad har det totalt sett gått plus, fast jag har tagit ut en del pengar från banken till bilservicen (se tidigare inlägg längre ner). Visst har det stigit på Avanza, men större delen är insättningar till aktieköp, kurserna har inte stigit speciellt mycket på mina konton i november.

  • Santander bank: Buffertkonto med hyfsad ränta
  • Bostad: min del av huset är 40%.
  • Sparkonton på banken: består av 1 buffertkonto och 2 sparkonton (resekonto och amorteringskonto).
  • ISK Banken: här har jag 5 indexfonder, som jag säljer av då och då för att istället köpa aktier på Avanza, men jag säljer inte dem helt. Sålde en surdeg till fond i november och bytte till en annan fond istället.

Avanza: 

  • Aktie- & fondkonto: Här finns Atlas Copco och AstraZeneca kvar, med 52/48 i fördelning.
  • Mina tre ISK:
    ISK 1 – enbart aktier
    ISK 2 – enbart fonder
    ISK 3 – räntetrippel bestående av 1/3 vardera av Atlant Stability, Cicero Avkastningsfond samt Spiltan Räntefond Sverige. Jag har även 10 st Klövern Pref & 10 st Akelius Pref på detta konto. Har sålt av 500:- på varje fond, behövde likvider.
  • KF – Utländska aktier – har äntligen köpt mina första amerikanska aktier för de pengar som låg på likviden förra månaden.
  • Pensionsförsäkring Avanza: Här har jag fördelat de pengar jag förde över från banken, och beloppet ändras inte så mycket närmaste tiden, eftersom det är stopp med fler insättningar.
  • Bolån: summan är min tredjedel av lånet, och vi amorterar 3000:- i månaden
  • Enbart aktier & fonder: Har valt att ha enbart sparande i aktier & fonder på denna rad, då ser jag lättare hur det ökar/minskar för varje månad. Ser att jag har över ½ miljon i aktier & fonder nu!

Innehav Avanza 151031

Aktier151031

I dagsläget är NCC och Handelsbanken mina största innehav, följt av H&M & Swedbank.
Planen framöver är att försöka öka i mina mindre innehav, så att balansen jämnas ut lite mer.
Men eftersom månaden har inneburit rejält plus, så blir det inte så lätt att öka i de aktier som gått upp en del nu.

Har även fått utdelning från NCC både på aktiekontot och pensionskontot, och närmast väntar Atlas Copco och Akelius Pref, sedan är årets utdelningar slut. Har räknat ut att årets utdelningar totalt hamnar på c:a 5500 netto.

Avanza151031

Totalt sett har det blivit en hel del plus denna månad! Det enskilda konto som har gått bäst är Aktie- & fondkontot, där både Atlas Copco och Astra Zeneca gått mycket bra, totalt 7% upp i oktober! Men alla konton har gått plus, kul!

Övriga konton registrerar jag inte med graf denna månad, bara via Tillgångar & skulder i inlägget nedan.
Kan dock nämna att jag sålt Avanza ZERO på fondkontot, och har fördelat pengarna mellan övriga fonder samt köpt lite aktier.