I veckan sålde jag två av mina fonder på stora fondkontot med 12 st fonder, nämligen AMF Räntefond Lång och SPP Obligationsfond. Pengarna jag fick för köpet, 10 100:-, kommer fördelas på flera konton för olika köp, men en del kommer sparas till framtida aktieköp i vinter.
2016 – ett tufft år
Ja, 2016 har varit ett tufft år privatekonomiskt sett. Utgifterna har gått hårt åt bufferten, då det varit en hel del oväntade utgifter under året som gått, bl.a. många utgifter för bilen, fler tandläkarräkningar än väntat, utgifter för huset och trädgården, rejäl kvarskatt med mera.
2017 kommer också bli ett tufft år, då jag kommer få kvarskatt på drygt 15 000:- då jag sålt alla Astra Zeneca på aktiedepån på Avanza. Dock brukar jag få tillbaka 8000-10 000 på deklarationen tack vare reseersättning mm, så förhoppningsvis behöver jag bara betala max 7000:-.
Därför har jag beslutat att allt sparande under 2017 och 2018 kommer gå till att bygga upp bufferten till en stabil nivå igen. Dock kommer jag spara till fonderna på min bank som vanligt, då jag anser att de fonderna är en del av bufferten egentligen.
Detta innebär att det inte blir något nysparande till Avanza under dessa två år. Men min förhoppning är att det tar kortare tid än så att bygga upp bufferten igen.
Veckoköp vecka 45 2016

Sålde mina teckningsrätter i Tele2, då jag hellre köper andra aktier just nu.
Veckoköp vecka 44 2016

Köpte 10 st Novo Nordisk i fredags, vilket blir min sista nya aktie på min KF för ett tag framöver.
Innehav 161031
Mina portföljer 161031
Svenska aktier
+ 0,40% i oktober
Köp: Telia, Husqvarna, Clas Ohlson, Hemfosa, H&M, Skanska, Nordea, Axfood, NCC & Kinnevik
Sälj: –
Nya aktier: –
Tillväxt
+ 8,63% i oktober
Köp: Fingerprint
Sälj: 50 st Nordnet B
Nya aktier: –
Utländska aktier
+ 2,03% i oktober
Köp: Boston Pizza
Sälj: –
Nya aktier: Boston Pizza
Fonder
+ 2,0% i oktober
Inga köp
Sparfonder
+ 1,49% i oktober
Köp: sparar 600 varje månad
Aktie- och fondkonto
Innehav: Atlas Copco
+ 2,16% i oktober
Total uppgång alla innehav Avanza oktober: +1,64%
Utdelningar oktober: 720,49:-
Tillgångar & Skulder 20161031

Denna månad har jag gjort återköp av pensionsförsäkringen och fick därmed 30% i skatt. Om man lägger till mellanskillnaden som blev så hade beloppet på Avanza hamnat på c:a 462 300 och nettobeloppet hade gått + 8000. Därmed har jag alltså gått plus totalt sett, vilket man kan se på övriga konton på Avanza.
I övrigt är det inga större skillnader denna månad.
Utdelningar 1610
Nu har oktober månads utdelningar kommit in på kontot, och jag fick utdelningar från Hemfosa, Husqvarna, Northwest H, STAG och Telia.

Jag har nu med marginal nått årets mål på 12 500:- i utdelningar, och som planeringen ser ut så kommer slutsumman hamna strax över 14 000:- i år. Nästa års utdelningsmål kommer sättas lågt av olika skäl, vilket jag kommer skriva om i ett framtida inlägg.
Återköp av pensionsförsäkringen klar
Nu har jag äntligen gjort ett återköp av min pensionsförsäkring på Avanza, då innehavet nu stod i det belopp som jag investerade i från början. Efter att courtage och 30% skatt drogs av, så har jag nu ganska precis 20 000:- att handla aktier fritt för.
Detta kommer ju ganska lägligt med tanke på valet i USA, man vet ju inte hur svajig börsen kommer vara efter valet.
Dock kommer jag inte investera allt i aktier och inte allt på en gång.
Har tänkt lägga 1500:- var på respektive fondkonto, samt att 3500:- kommer fyllas på i någon av mina kanadensiska aktier. Resten kommer jag pytsa ut i svenska aktier över tid, beroende på hur börshösten blir framöver.
Veckoköp vecka 43
Denna vecka blev det både köp och ett litet sälj, se nedan.

Sålde hälften av mina Nordnet efter ryktena om uppköp och att bolaget eventuellt ska försvinna från börsen framöver. Köpte lite Fingerprint på dippen efter rapporten istället.
Veckoköp vecka 42
Bild
