Årets sista utdelningar inne på kontot

utdeln1612

Då var årets sista utdelningar inne på kontot, och därmed är utdelningsåret slut. Målet var 12500:-, och det nåddes med nästan 2000:- i överskott, främst tack vare att jag fortsatte köpa höstutdelare och månadsutdelare under sommaren/hösten.

Nästa år kommer jag ha ett lågt utdelningsmål med tanke på att jag inte kommer spara något från lön de kommande två åren. Har skrivit inlägg om det tidigare HÄR. Målbelopp kommer i senare inlägg.

Innehav 161130

Mina portföljer 161130

Aktie- och fondkonto
+ 7,15% i november
Innehav: Atlas Copco

Svenska aktier
+ 1,76% i november
Köp: Skanska, Axfood, Hemfosa, Swedish Match, Akelius Pref, Kinnevik, Husqvarna, Telia & Investor
Sälj: –
Nya aktier: Swedish Match

Tillväxt
– 3,77% i november
Köp: Nobina, Cloetta
Sälj:
Nya aktier: –

Utländska aktier
+ 1,58% i november
Köp: Boston Pizza, Northwest Healthcare, Novo Nordisk
Sälj: –
Nya aktier: Novo Nordisk

Fonder (10 st)
+ 2,18% i november
Sålt SPP Obligationsfond & AMF Räntefond Lång, fördelat 1000:- på övriga fonder på kontot

Sparfonder (6 st)
+ 2,62% i november
Köp: sparar 600 varje månad

Total uppgång alla innehav Avanza november: +1,28%

Utdelningar november: 1043,11:-

Flytta Atlas Copco

Jag har 300 st Atlas Copco på mitt depåkonto på Avanza, vilket ju innebär 30% skatt på utdelningarna. Min plan är att flytta över dem till mitt ISK, så att utdelningarna inte beskattas.

Kruxet är att aktien har stigit hela året, och att föra över allt på en gång ger en rejäl kvarskatt, som jag i dagsläget inte har råd att betala, se detta inlägg. Så därför kommer jag flytta dem i småportioner om 50-60 st/år, vilket gör att kvarskatten blir betydligt lindrigare för mig. Första flytten sker nästa år.

Men skulle aktien dippa rejält framöver, så kan det bli så att jag flyttar över fler under året.

Veckoköp vecka 46

Förra veckan blev det många köp, då jag har en del likvider från pensionsförsäkringen som jag vill sätta i arbete så snart som möjligt. Dessutom sålde jag ju två fonder förra veckan, så totalt sett har jag runt 20 000:- att använda till aktieköp i vinter.

kop-v46
kop-v46t
kop-v46u

Utdelningar 201611

utdeln1611

I november har jag fått 1043,11:- i utdelningar netto, och ligger nu på 14080,71:- i totala utdelningar för året. I december blir det bara småslantar från utländska månadsutdelare och sedan är utdelningsåret avslutat.