Belåning på aktieportföljen

Jag har belåning på min aktieportfölj på Avanza, det så kallade Superlånet, och den kan man utnyttja i lägen när börsen dippar och man inte har likvider just då. Superlånet innebär extra fördelaktig ränta på krediten man nyttjar. 

För att få belåning måste man ha aktier som är godkända för Superlånet på kontot och ansöka om kredit som är kopplad till det konto man vill ha belåning på. Jag har belåningen på mitt ISK med svenska aktier, d.v.s min största portfölj. 

Har man Superlånet så kan man låna till max 35% av aktiens värde, lånar man mer, så övergår lånet i vanligt lån med betydligt högre ränta än Superlånet. (Vanligt lån har 5,70% i ränta, Superlånet 1,94% i ränta)

Man bör dock inte låna mer än 20% av portföljens belåningsvärde, för att inte riskera att bli överbelånad om börsen skulle dippa riktigt rejält och man då riskerar tvångsförsäljning av aktierna.

Själv lånar jag bara minimala belopp på aktierna, och max 20% av aktiens belåningsvärde. Säg att t.ex Nordea dippar rejält och jag vill köpa men inte har likvider. Belåningsvärdet är 10000:-, jag köper då för 2000:-, som då blir en skuld på kreditkontot. Brukar dock amortera av skulden så snabbt jag kan, då jag inte gillar att vara belånad för länge.

Det finns en sida på Avanza där de förklarar vad det innebär att ha kredit i sin portfölj.
Mer information om lån och Superlånet.

Funderingar

Just nu känns det som om börsen är väldigt högt värderad, innehaven bara ökar och ökar och jag har väldigt mycket plus på aktierna. Bara idag steg Avanzakontot med närmare 3000:- bara sådär…

Av totalt 32 aktier är enbart 8 st på minus (däribland Betsson, Telia och H&M) resten är på plus, en del på mycket plus… Även alla fonder ligger på plus, men jag köper ändå regelbundet på lilla fondkontot varje månad.

Känner att jag vill avvakta med fler köp ett tag nu, och låta belåningen vara som den är i dagsläget. Får inte mina nästa utdelningar förrän i mitten på mars, och då kollar jag om det är läge för fler köp. Allt känns så dyrt nu, och det kommer garanterat en dipp förr eller senare, frågan är bara när…

Men jag kommer hålla koll på börsen ändå, och jag köper säkert någon aktie ibland ändå… 🙂 Är ju kul att handla aktier!

 

Sparande 2017

Under 2017 kommer jag spara 20% av min totala inkomst på 17 000:- (detta inkluderar 50% lön, 50% sjukersättning + liten tjänstepension på någon tusenlapp), vilket innebär 3400:- i månaden.

Dessa pengar fördelas så här varje månad:

  • 1000:- amortering
  • 350:- överskjutande belopp till huskontot (sparar alltid lite mer än amortering och räntor varje månad)
  • 600:- buffertkonto
  • 500:- Rese/bilkonto
  • 500:- ISK på LF bank
  • 50:- Extraspar (ett litet bonuskonto)
  • 300:- fondspar på Nordnet (ett sparande i 4 stabila fonder som kan ”glömmas bort”, kollas sällan)
  • 100:- ett försök att spara på Avanzas sparkonto, går det inte så tar jag bort sparandet

Det sparande som kan skifta mest under året är till buffertkontot, beloppet kommer variera under året, men aldrig mindre än 300:- i månaden.

Innehav 161231

Mina portföljer 161231

Jag sammanfattar helårets utfall på Avanza på enklast möjliga sätt, så Blå text inom parentes är utfallet för helåret 2016.

Aktie- och fondkonto
– 0,12% i december (+19,27% för helåret 2016)
Innehav: Atlas Copco

Svenska aktier
+ 2,37% i december (+9,40% för helåret 2016)
Köp: Axfood, Hemfosa, Swedish Match, Akelius Pref, Kinnevik, Telia, H&M & Claes Ohlson
Sälj: –
Nya aktier: –

Tillväxt
– 1,15% i december (-14,02% för helåret 2016) (detta pga många småaffärer under året, testade mest)
Köp: Cloetta
Sälj: alla Fingerprint, Clean Motion & Nordnet B
Nya aktier: –

Utländska aktier
+ 4,07% i december (+40,32% för helåret 2016!)
Köp: –
Sälj: –
Nya aktier: –

Fonder (10 st)
+ 1,41% i december (+12,02% för helåret 2016)

Sparfonder (6 st)
+ 0,09% i december (+10,06% för helåret 2016)
Köp: sparar 600 varje månad

Total uppgång alla innehav Avanza december: +2,03% (+11% för helåret 2016)

Utdelningar december: 324,24:- (14404,95:- för helåret 2016)

Justerar strategi, mål & regler inför 2017

Jag har börjat titta på min investeringsstrategi för 2017, och ser att jag behöver justera den lite, eftersom jag ändrat mina strategier under året som gått.

Idag känner jag att jag inte behöver öka med fler nya aktier, utan kommer öka i befintliga innehav under året som kommer. Kommer inte göra några större förändringar i övrigt.

Inför 2017 har jag bara ett mål

  • 20 000:- i utdelning, det enda mål jag vill uppnå
    Portföljernas värde kommer ändå öka och minska under året, så det är ingen idé att sätta något målvärde för dessa.

Strategi

  • Regelbundna veckoköp över hela året, oavsett om börsen går upp eller ner
  • Utnyttja Avanzas Mini Courtage och köpa för max 597:- varje gång
  • Köpa mer i mina kärninnehav, som är H&M, SHB, Castellum, Atlas Copco och Axfood
  • Låta investmentbolagen få större vikt i portföljen under året
  • Återinvestera alla utdelningar i nya aktier

Lite regler måste man också ha

  • Max 30 innehav, för att kunna ha bra koll på alla bolag (har idag 31 st)
  • Inriktning på utdelningsaktier – köpa och behålla i stora stabila utdelningsbolag
  • Bara sälja om utdelningen sjunker mer än väntat, slopas eller om bolaget inte känns stabilt längre
  • Max 20% av innehavet i utländsk valuta
  • Inget innehav får vara större än 20% av totala portföljen
  • Max 5% tillväxtbolag/chansbolag i den totala aktieportföljen.

Detta är ett första utkast, kan bli några ändringar till.

 

Innehav 161130

Mina portföljer 161130

Aktie- och fondkonto
+ 7,15% i november
Innehav: Atlas Copco

Svenska aktier
+ 1,76% i november
Köp: Skanska, Axfood, Hemfosa, Swedish Match, Akelius Pref, Kinnevik, Husqvarna, Telia & Investor
Sälj: –
Nya aktier: Swedish Match

Tillväxt
– 3,77% i november
Köp: Nobina, Cloetta
Sälj:
Nya aktier: –

Utländska aktier
+ 1,58% i november
Köp: Boston Pizza, Northwest Healthcare, Novo Nordisk
Sälj: –
Nya aktier: Novo Nordisk

Fonder (10 st)
+ 2,18% i november
Sålt SPP Obligationsfond & AMF Räntefond Lång, fördelat 1000:- på övriga fonder på kontot

Sparfonder (6 st)
+ 2,62% i november
Köp: sparar 600 varje månad

Total uppgång alla innehav Avanza november: +1,28%

Utdelningar november: 1043,11:-

Flytta Atlas Copco

Jag har 300 st Atlas Copco på mitt depåkonto på Avanza, vilket ju innebär 30% skatt på utdelningarna. Min plan är att flytta över dem till mitt ISK, så att utdelningarna inte beskattas.

Kruxet är att aktien har stigit hela året, och att föra över allt på en gång ger en rejäl kvarskatt, som jag i dagsläget inte har råd att betala, se detta inlägg. Så därför kommer jag flytta dem i småportioner om 50-60 st/år, vilket gör att kvarskatten blir betydligt lindrigare för mig. Första flytten sker nästa år.

Men skulle aktien dippa rejält framöver, så kan det bli så att jag flyttar över fler under året.

Veckoköp vecka 46

Förra veckan blev det många köp, då jag har en del likvider från pensionsförsäkringen som jag vill sätta i arbete så snart som möjligt. Dessutom sålde jag ju två fonder förra veckan, så totalt sett har jag runt 20 000:- att använda till aktieköp i vinter.

kop-v46
kop-v46t
kop-v46u

Sålt två fonder

I veckan sålde jag två av mina fonder på stora fondkontot med 12 st fonder, nämligen AMF Räntefond Lång och SPP Obligationsfond. Pengarna jag fick för köpet, 10 100:-, kommer fördelas på flera konton för olika köp, men en del kommer sparas till framtida aktieköp i vinter.

Innehav 161031

Mina portföljer 161031

Svenska aktier
+ 0,40% i oktober
Köp: Telia, Husqvarna, Clas Ohlson, Hemfosa, H&M, Skanska, Nordea, Axfood, NCC & Kinnevik
Sälj: –
Nya aktier: –

Tillväxt
+ 8,63% i oktober
Köp: Fingerprint
Sälj: 50 st Nordnet B
Nya aktier: –

Utländska aktier
+ 2,03% i oktober
Köp: Boston Pizza
Sälj: –
Nya aktier: Boston Pizza

Fonder
+ 2,0% i oktober
Inga köp

Sparfonder 
+ 1,49% i oktober
Köp: sparar 600 varje månad

Aktie- och fondkonto
Innehav: Atlas Copco
+ 2,16% i oktober

Total uppgång alla innehav Avanza oktober: +1,64%

Utdelningar oktober: 720,49:-