Förändringar framöver

Från 2026 kommer det ske en del förändringar avseende månadsrapporter och portföljer, då jag känner att jag inte har lika mycket energi och lust att jobba med mina Excel-filer längre. 

Dessutom har Avanza väldigt bra grafer och funktioner för månadsrapporter, så jag kommer följa utvecklingen via deras sida istället.

Det blir kortare månadsrapporter med färre grafer, och jag redovisar enbart totalsummor (inklusive likvider) på innehaven på börsen, dvs på Nordnet, Lysa och Avanza.

Utdelningarna på Avanza fortsätter jag dock lägga in i Excel som vanligt, då det är kul att följa utvecklingen för dem. Bilder på dessa dyker upp som vanligt.

Köp och Sälj redovisas enbart via bilder från Avanza.

Blir det större förändringar någonstans så kommer jag meddela det här.

Ny bil – äntligen automat igen

För 5 år sedan skrev jag om att jag var tvungen att byta bil då min fransos krånglade hela tiden. Enda positiva var att den hade automatväxel.

Lyckades då byta till en Toyota Yaris för bra pris, vilket ni kan läsa om här.

Har trivts bra med bilen under dessa 5 år, och aldrig haft några problem med den, men känner att jag saknar automatväxel, då jag tycker det blivit svårare med växlingarna ju äldre jag blir.

Så för 2 veckor sedan slog jag till och köpte en grön Toyota Yaris Cross elhybrid 2021 som gått 4500 mil, nyservad, nybesiktigad och bara 1 ägare. Dessutom ingick både vinter- och sommardäck.

Bilen är klassad som liten suv, så den är högre än vanlig Yaris, vilket känns lite lyxigt 🙂 .
Jag är helnöjd med den, växlingarna märks inte alls 🙂

Summering 2022

Sent omsider kommer här en liten summering av portföljen för 2022.

Vi tillbringade 2 veckor utomlands över ju och nyår, vilket var välbehövligt efter en lång och jobbig höst med ständiga renoveringar och snickare i huset hela tiden.
När vi sedan kom hem så var köket helt klart, så nu har vi ett riktigt läckert kök att laga mat i. Kvar är nya köksmöbler och kökslampa, sedan är köket komplett.

Portföljen har minskat rejält under året, men i gengäld ökade utdelningarna rätt bra, och det är ju utdelningar jag fokuserar på.

Ja, ni ser ju själva…

Portföljen 221231


Så här ser aktieportföljen ut vid årsskiftet.

Utdelningar

Utdelningarna blev bra i år, främst tack vara extrautdelningen från Tele2, men även utan den så hade jag nått mitt utdelningsmål med marginal.

Nästa år blir det nog lite svårare att få högre utdelning än i år, med tanke på Castellums slopade utdelning samt lösa rykten om sänkningar i fler bolag på grund av inflation, priser, räntor med mera. Vi får se vad som händer i vår…

Transaktioner

Sålde alla Dustin och en liten del Castellum samt fördelade likviderna i andra bolag.

Blir spännande att se hur 2023 kommer utvecklas…

Månadsrapport augusti 2022

Sent omsider kommer här månadsrapporten för augusti.

Semestern är avslutad sedan länge och den vanliga vardagslunken är tillbaka. Det märks att hösten närmar sig så sakta, då det mesta i växthuset börjar ge upp och rabatterna ser lite höstrufsiga ut.

Detta år har vi fått mängder med blåbär på våra buskar och jag har plockat åtminstone 7-8 liter bär som nu ligger i frysen. Tanken är att göra lite muffins, pajer och sylt i höst.

När det gäller portföljen så gick det neråt igen i augusti, men inte lika illa som juni. Tror att det kommer vara en mindre berg-och-dalbana under hösten, men så länge utdelningarna kommer in så känns det helt ok.


Aktielikviderna kommer från aktieförsäljningar under månaden, se nedan.

Ja ni ser ju själva…

Transaktioner

Det blev både sälj och en del köp under månaden. 
Sålde SBB pga allt som skrivs och händer runt bolaget, och jag känner att jag vill lägga pengarna på säkrare bolag istället.
Sålde även alla Industrivärden, då de alltid känts för dyra för mig, och jag har aldrig haft fler än 50 stycken. Valde att lägga likviderna på övriga innehav med högre DA, främst Xact Norden (nu i september köpte jag fler).
Bevakningsposten på 10 Securitas rök också, då jag vill fokusera på färre men större innehav istället.

Utdelningar

Augusti är min sämsta utdelningsmånad, så det blev bara 4 utdelningar totalt.

Månadsrapport januari 2022

En jobbig januari för mig, då jag fick covid-19 förra veckan, men nu är jag på bättringsvägen till slut.
Värsta känslan var en feber som åkte berg- och dalbana i flera dagar, nu är det mest snuva, hosta och trötthet som sitter kvar.
Har varit hemma hela denna vecka, men förhoppningsvis kan jag jobba igen på måndag.
Skulle tagit min tredje spruta samma dag som jag blev risig, men fick ju avboka den då.

Ja, denna månaden gick börsen söderut, så även min portfölj, men jag bryr mig inte, eftersom börsen ändå går upp på lång sikt. 
Det viktiga är att det kommer in utdelningar som vanligt 🙂

Ett rejält ras som ni ser. Jag har även sålt av på KF och hade en del kassa vid månadsskiftet.

Transaktioner

Det blev en hel del affärer då jag sålt av alla NWH och en del TransAlta, helt enligt plan, och lagt likviderna i mina svenska innehav.
Kommer även satsa på att öka i Xact Norden Högutdelande och ha den som en stabil bas i portföljen.

 

Lite ändringar i portföljplanerna

Jag hade totalt missat att Svolder skulle göra en split nu i januari, så det förändrar ju mina planer en del. Väljer istället att behålla allihopa och öka under året till ett fint 1000-tal 🙂

Dessutom sparar jag de Telia som är kvar, då de trots allt ger lite utdelning till ett lågt pris, ska nog öka lite på sikt. Dock kommer jag ändå fokusera mer på Tele2 framöver.

Annars fortsätter jag med övriga steg jag har bestämt, dvs sälja av i utlandsportföljen och skifta likviderna till svenska aktier. STAG får dock vara kvar tills vidare.

Tyvärr har ju Nobinas inlösen blivit rejält försenad, men så fort jag får pengarna så har jag en plan för aktieköp. Blir ju drygt 1400:- i utdelning som försvinner, så det gäller att fylla på i övriga utdelningsaktier.

Tankar om portföljerna inför 2022

Inför 2022 har jag lite planer på ändringar i mina portföljer, men jag har börjat verkställa en del av dem redan nu.

Jag har ju inte så många år kvar till pensionen (8-11 år), och ju mer jag närmar mig desto mer vill jag flytta över till fonder och stabila svenska aktier.

Detta innebär att jag kommer avyttra mina tre utländska innehav på sikt och istället ha enbart svenska aktier, ETF, preffar, D-aktier och fonder.

Jag köper nästan aldrig något i utlandsportföljen, eftersom jag sällan har likvider nog för ett lagom stort köp utan för mycket i courtage.
De innehav jag har ökar aldrig, vilket innebär små utdelningar varje månad. Säljer jag allt så slipper jag dessutom valutakursvariationer och väntan på källskatt.

Jag kommer även koncentrera min svenska portfölj med färre innehav, vilket innebär färre men större utdelningar i gengäld.

Det blir mindre månadsutdelningar, mer kvartals- och halvårsutdelningar istället.

Jag har redan:

  • Sålt Akelius D – köpt fler Fastpartner D istället
  • Sålt 100 NWH – köpt Xact Norden, Intrum och Bonava
  • Sålt bevakningsposter av Dedicare och Swedish Match – Köpt SBB D och Xact Norden 

Dessa är planerna

Skala ner mina utländska aktier – säljer av TransAlta Renewable och NWH i omgångar, behåller STAG ett tag till.

Svenska portföljen:

  • Nobina försvinner – köpa mer svenskt och Xact Norden för likviderna
  • Sälja alla Telia, fokuserar på Tele2 istället.
  • Skala ner i Svolder framöver då DA är låg och GAV ligger på 225%, vill ha aktier med högre DA istället. Kommer dock behålla ett visst antal.
  • Kan komma fler ändringar framöver

Preferensportföljen:

  • Fylla på preffar och D-aktier med likvider från kommande utlandsförsäljningar upp till viss nivå av utdelningar.
  • Därefter går utdelningarna till köp av svenska aktier och fonder

Den svenska portföljen kommer alltid vara viktigast och basen för utdelningarna. Preferensportföljen innebär en bonus för mig, med utdelningar varje månad och kvartal. 

Jag kommer även öka i pensionsfonderna, så att andelen fonder ökar procentuellt sett mot aktierna. Vill ha åtminstone 10% fonder på kort sikt.

I och med detta kommer strategisidan uppdateras med nya fakta framöver.

Gott Nytt År!

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!

För mig har detta året varit riktigt bra, både privatmässigt sett och ekonomiskt sett.
Under helgen kommer jag sammanställa utvecklingen för december månad samt för helåret, så det kommer några inlägg inom 1-2 dagar.

Blir spännande att se hur 2022 utvecklar sig 🙂

Längesedan nu

Det var ett tag sedan jag skrev här, och det beror på flera saker. 

För det första tröttnade jag faktiskt lite på börsen, så jag slutade helt enkelt logga in på Avanza och kolla portföljen. Det var bara vid månadsskiften, och om det var en större utdelning på gång som jag loggade in och antingen återinvesterade utdelningen eller lade den på sparkontot. 

Jag har inte ens gjort några bilder för juni månads utveckling, bara sparat beloppen i min sammanställning i Excel, men jag kan nämna att börsen gick i sidled hela månaden.

För det andra har jag fått arbetspraktik till sist i juli och denna gång på en riktigt trevlig arbetsplats precis i närheten av där jag bor, så jag har faktiskt gångavstånd dit. Har jobbat 4 veckor där nu, och trivs riktigt bra. Jobbar dock bara 50% just nu, men ska försöka öka en timme per dag, så får vi se sedan.

Sedan har vi haft semester med vår husvagn en vecka, vilket var skönt och avkopplande, välbehövligt att slippa vardagen ett tag.

I övrigt har det varit en del trädgårdspyssel och slappande. Värmen som var i juli tog dock hårt på mig, då jag inte tål den värmen speciellt bra tyvärr. Fick mest sitta i skuggan och ta det lugnt på eftermiddagen och sedan pyssla runt lite på kvällarna när det var lite svalare ute.

Månadsrapport för juli kommer i dagarna 🙂

Hoppas ni haft en bra sommar!