Årsrapport 2025

Då var det dags för nyårets längsta inlägg, nämligen årsrapporten för 2025. 
Året har varit växlande, men portföljen har tuggat på, främst tack vare insättningar från arvet jag fick i slutet på 2024.

Jag börjar med en drös bilder, och skriver mer efter dem.

Ja, tack vare arvet blev det en rejäl ökning i innehaven, och jag är nu över 1,5 miljoner på totalen.
Jag började med Nordnet först i januari 2025, därför tom bild 2024.

Varför summan 20241231 i ovanstående bild inte stämmer med nedanstående bild är att jag tog totalsumman i Avanza i nedanstående bild, men inte ovan.
Framöver blir det enbart totalsummor som gäller.


Ja, ni ser ju att det stigit sakta men säkert under året på totalen.

Portfölj Avanza

Detta är min huvudsakliga portfölj, som jag jobbar mest med, därför redovisar jag enbart denna fullt ut. I övriga portföljer på Nordnet och Lysa redovisar jag bara summorna.


Under året har jag inte gjort några större förändringar i innehaven, förutom att jag har byggt på i mina ETF och utdelande fonder. (köpte Montrose dec 2024, så jag redovisar bara summan 20251231)
Jag är nöjd med de innehav jag har idag, och fortsätter bygga på dem under året.


Fördelning vanliga fonder. Kommer försöka ha denna balans framöver.
Jag har även 2 utdelande fonder samt 3 ETF utöver dessa. 

Tanken är alla typer av fonder ska få större vikt i portföljen framöver. 

Utdelningar

Ja, 2025 blev ett bra utdelningsår, främst tack vare ökade insättningar och återinvesteringar av årets utdelningar.


Det blev ju en hel del extrautdelningar detta år, men även utan dessa så hade jag nått utdelningsmålet med viss marginal, så jag är helnöjd med hur året blev.

Nådde även en del utdelningsmål under året, t.ex. 300 000 i ackumulerade utdelningar, 55 000 i årlig utdelning samt 1,3 miljoner på Avanza.

Fler bilder kommer läggas in på sidan Utdelningar snart.

Hur gick det då på Avanza?
Här kan man inte vara helt rättvis, eftersom jag pytsade in en hel del pengar från arvet första kvartalet på året, men 2025 var ett speciellt år, och framöver blir det mer normala insättningar.

Här kommer lite bilder från Avanzas sammanställning av mitt 2025.

Här kan man se att jag gjorde en hel del insättningar från arvet.


Corem sålde jag redan i början av året, så den har jag inte längre.

Under året sålde jag 3 olika bolag av olika skäl

  • Corem – sålde allt då jag ville minska andelen preffar
  • Fastpartner – samma anledning som ovan
  • Telia – en surdeg som jag till slut sålde av helt

Under året fortsatte jag bygga på i mina utdelande fonder och ETF, samt tog in lite EQT, i övrigt fyllde jag på i övriga innehav regelbundet.

Inför 2026 kommer det ske en del förändringar i rapporterna, mer om det i kommande inlägg.

Årssammanställning 2024

Då var det dags igen för nya årets längsta inlägg igen 🙂

Detta året har varit lite jobbigt på flera sätt, främst privat och ekonomiskt, men under hösten lättade det ekonomiska tack vare arvet jag fått.

Privat fick jag till slut ett jobb på deltid med hygglig lön i höstas, så där kan jag slappna av igen. På det personliga planet har det varit segt under året på många sätt, men jag har lite planer inför 2025.

Portföljen då?
Jo, den gick hyggligt för 2024, trots att det gick neråt under december.
Får hoppas 2025 blir ett bättre år på svenska börsen.

Större delen av ökningen beror på två saker, dels nollställning av belåningen, dels större insättningar i december.
Dessutom började jag spara i utdelande fonder under året, så därifrån kommer en stor del av ökningen i fonderna.
+/- är månadsvis, så det kan ni strunta i.

Avanzaportföljen


Jag har lagt till värdena för fonderna i slutsumman.


Här har jag även lagt in likviderna, vilket jag inte gjort på förra bilden.

Finns mer bilder på respektive portföljs egen sida:
Fondportföljer
Portföljutveckling 2024

Hur gick det på Avanza då
Hyggligt i alla fall, alla portföljer gick plus detta år.


Gott och väl över index, och nära Avanzas snitt, som låg på +16,28%

Bäst gick Investor, Cibus och Xact Högutdelande
Sämst gick K2A (såldes tidigt), Axfood och Castellum

Fondportföljen gick bäst –  ökade 20,82%
Preffar och D-portföljen gick sämst – ökade dock 7,30% 

Utdelningar

Jag nådde precis årets mål tack vare en hel del köp i Xact Högutdelande och Aktiespararna Global Direktavkastning B. Sänket blev ju K2A, som drog in utdelningen under året.

Fler bilder finns på sidan Utdelningar 2024.

Transaktioner

Sålde några få bolag av olika skäl

  • Svolder – sålde de sista i början av året, då jag satsar på Xact Norden  Högutdelande istället
  • Peab – sålde alla p.g.a. sänkt utdelning
  • K2A – sålde alla p.g.a. indragen utdelning

Likviderna användes till att bygga på mina befintliga innehav, samt starta upp portföljen med de utdelande fonderna.
Dock har jag fyllt på mycket i Xact Norden Högutdelande under året, så idag har jag 1000 aktier i denna ETF.

Inför 2025 blir det en del förändringar i mina investeringar, och det kommer några inlägg om det framöver.

Årsrapport 2023

Då var det dags för årets längsta inlägg, nämligen den sedvanliga årsrapporten.

Börsen har ju svajat en hel del under året som gått, med tanke på inflationen, räntor, oron i världen med mera, så att det blev en liten återhämtning på slutet var ju positivt. Men man vet aldrig vad som händer framöver…


+/- är månadsvis så det kan ni strunta i, och Lysa började jag registrera först i mitten på 2023. Som ni ser har jag ökat en hel del i mina Xact fonder samt de vanliga fonderna under året. Aktierna har stått mer stilla, främst pga preffarna och D-aktierna som motverkat de svenska aktiernas uppgång.

Avanzaportföljen


Jag lägger till värdet för fonderna i slutsumman. Svolder i rött innebär att den kommer försvinna under året, då jag vill satsa mer på Xact Norden Högutdelande istället.


Fördelningen av aktier i den svenska aktieportföljen, Investor är helt klart störst här.

Fördelningen i den totala portföljen på Avanza. Målsättningen är att öka andelen Xact (20%) och vanliga fonder (10%) på sikt. Preffarna rör jag inte längre, de får stå och ge utdelningar bara.

Fonder


Mina fonder vid årsskiftet, även sidan Fondportfölj är uppdaterad med fler bilder och grafer.

Hur gick det då på Avanza 2023?


Jodå det blev plus 11,51% i år, så jag är nöjd!

Sedan start (började spara på allvar februari 2015) har portföljen gått upp drygt 126%, inte dåligt!

Utdelningar

Nådde precis utdelningsmålet för 2023, Castellums indragna utdelning ställde till det i planeringen för mig.

Fler bilder finns på sidan Utdelningar 2023.

Blir spännande att se hur bolagen gör med sina utdelningar i år…

Transaktioner 2023

Under året har jag sålt av aktier av olika skäl:

  • Intrum – sålde allt
  • Diös – jag hade för mycket fastighetsaktier samt sänkt utdelning
  • Castellum – minskade ner lite under året pga utebliven utdelning, men har kvar större delen
  • Svolder – minskat ner succesivt, under 2024 försvinner aktien helt, detta då jag hellre satsar på Xact Norden Högutdelande.

Likviderna från köpen har gått in i befintliga innehav, alltså inga nya aktier i portföljen. Har främst fyllt på i

  • Xact Norden Högutdelande
  • Cibus
  • NCC

Under 2024 kommer jag försöka bygga på portföljen med hjälp av utdelningar, om än inte så mycket, då jag behöver en del till bufferten i år.

Privat har det inte varit lika kul, främst under hösten, då jag blivit arbetslös igen… Letar jobb för fullt, men det känns tufft i dagsläget.
Ekonomin blir ju lidande av detta, och alla ökade kostnader under året gör det inte lättare precis, så man får bita ihop helt enkelt.

Summering 2022

Sent omsider kommer här en liten summering av portföljen för 2022.

Vi tillbringade 2 veckor utomlands över ju och nyår, vilket var välbehövligt efter en lång och jobbig höst med ständiga renoveringar och snickare i huset hela tiden.
När vi sedan kom hem så var köket helt klart, så nu har vi ett riktigt läckert kök att laga mat i. Kvar är nya köksmöbler och kökslampa, sedan är köket komplett.

Portföljen har minskat rejält under året, men i gengäld ökade utdelningarna rätt bra, och det är ju utdelningar jag fokuserar på.

Ja, ni ser ju själva…

Portföljen 221231


Så här ser aktieportföljen ut vid årsskiftet.

Utdelningar

Utdelningarna blev bra i år, främst tack vara extrautdelningen från Tele2, men även utan den så hade jag nått mitt utdelningsmål med marginal.

Nästa år blir det nog lite svårare att få högre utdelning än i år, med tanke på Castellums slopade utdelning samt lösa rykten om sänkningar i fler bolag på grund av inflation, priser, räntor med mera. Vi får se vad som händer i vår…

Transaktioner

Sålde alla Dustin och en liten del Castellum samt fördelade likviderna i andra bolag.

Blir spännande att se hur 2023 kommer utvecklas…

Årssammanställning 2021

Då var det dags för en ny sammanställning över året som gått, ett år som gått betydligt bättre än förväntat. 

Det viktigaste är dock att jag äntligen fått ett jobb efter 1½ år som arbetslös!
Började praktik i somras och fick anställning på 50% 1 september, en anställning som kommer utökas till 75% till våren!

Jobbar i en liten närbutik i området där jag bor och har gångavstånd dit, vilket gör att bilen blivit stående = mindre bensinkostnader. Behöver dock bilen fortfarande då vi bor ute på landet med en bra bit att åka till större samhällen och usel kollektivtrafik.

Nåväl, över till portföljsammaställningen för året, vilket innebär en hel del bilder och grafer (vilket jag älskar att jobba med i Excel), så inlägget lär bli långt 🙂


Som ni ser är det en rejäl ökning på ett år, så jag kan inte vara annat än supernöjd med 2021!


Även i år blev det ett hack under hösten, men sedan återhämtade portföljen sig igen med besked.

Det blev  ju en viss skillnad 2021, mycket på grund av börsens stigning under året. Jag har ju inte gjort några nyinsättningar under året, så det mesta är värdeökning.

Ja, ni ser ju själva hur bra det gått 2021 🙂

Totala Portföljen 20211231


Guldfärgat är utländska innehav och grönt är Xact Norden Högutdelande.

Ovan ser ni innehaven i storleksordning på två olika sätt. Jag kunde inte välja vilken graf jag skulle ta, så det blev båda två.

Fortfarande har jag mest investment, och mer kommer det bli under 2022. Övriga branscher kommer jag omfördela lite under året (mer om det kommer i senare inlägg).

Transaktioner 2021

Under året har jag sålt av flera aktier helt och hållet av olika skäl.
Dessa aktier är:

  • Atlas Copco (stort innehav, högt värderad, låg DA)
  • Archer Daniels Midland (lite ovanlig aktie, kändes lite osäker)
  • AT&T (många skäl, läs vad som hänt hos KTM här)
  • Cloetta (köpte en liten post av misstag)
  • Swedish Match (hade bara en liten post på 30st)
  • Dedicare (bara en bevakningspost på 10st)
  • Akelius D (vill koncentrera preferensportföljen lite mer)
  • Hufvudstaden (en liten post på 60st, har tillräckligt med fastigheter)

Jag sålde även av delar av andra aktier och pytsade in pengarna i övriga innehav:

  • Svolder (hade för stor post)
  • Telia (vill fokusera mer på Tele2)
  • TransAlta R
  • NWH
  • Swedbank (vill inte ha för mycket bank totalt sett)

Nya aktier 2021 blev bara:

  • SBB D
  • Fastpartner D

 

Framöver kommer det bli en del förändringar i portföljerna av olika skäl, så jag har nollställt sidorna Strategi och Bombmattan tills vidare. 

Så småningom ska jag skriva inlägg om hur jag tänker inför 2022 och vilka ändringar som kommer ske i portföljerna, kommer även specificera vilka portföljer jag har idag.

Mål för 2022 kommer senare, när jag vet mer om hur utdelningarna blir under året.

 

Årssammanställning 2020

Ja, då har man lagt 2020 till handlingarna, och vilket konstigt år det har varit, med arbetslösheten, coronan, indragna utdelningar med mera…

Jag börjar väl med att lägga in lite grafer över årets resultat, kommentarer kommer efter varje bild.


Hade jag inte sålt fonder för 54 000:- i februari precis innan raset för att kunna finansiera nytt bilköp (var illa tvungen, den gamla bara krånglade), så hade portföljen precis nått mitt ATH 31/1 2020, (se bilden nedan) vid årsskiftet.
Så totalt sett är jag nöjd, då portföljen återhämtat sig bra, fast jag inte gjort nyinsättningar eller återinvesterat utdelningarna under året.

Ja, ni ser ju vad som hände, och i mitten av februari sålde jag dessutom fonderna jag nämnt ovan. 


Ingen större djupdykning, och redan nu 8/1 är värdet på väg uppåt igen 🙂

Lite plus blev det trots allt på helåret 🙂

Transaktioner
Det blev en hel del transaktioner på Avanza under året, då jag sålde flera bolag av flera olika anledningar, t.ex. indragen utdelning eller minskad utdelning, låg DA samt att jag ville ändra inriktningen på portföljen lite.

Resultatet blev en koncentrerad svensk portfölj, en preferensportfölj och en mindre utländsk portfölj med enbart 4 st utländska aktier, och idag är jag nöjd med fördelningen.

Bland de aktier som såldes av var t.ex. Boston Pizza, Eolus Vind, H&M, Latour, Skanska, SEB C, EPR Properties, 50% Atlas Copco samt NWH. 
I gengäld köpte jag in lite nya bolag som Hufvudstaden, Cibus, Akelius D, Sagax D, NP3, Intrum samt Billerud Korsnäs.

Portföljen 20201231:
Ja, ni ser ju hur det ser ut nedan.


Guldfärgat är utländska innehav och grönt är Xact Högutdelande.


Nu börjar innehaven närma sig som jag vill ha dem, men jag vill ha in mer av Hufvudstaden, Intrum, Cibus, Billerud K och Xact Högutdelande.


Investment ligger klart högst, vilket är mitt mål.

På det hela taget är jag nöjd med portföljen som den är idag och under 2021 blir det inga större ändringar i den.

Sammanställning portföljer 2019

Detta inlägg blir ett slags årsbokslut över mina portföljer och året som gått. Kort sagt har det varit ett bra år börsmässigt sett, och alla portföljer har gått bra.

  • Utveckling totalt alla innehav 2019:
    +35,16% eller 176 800:-
  • Aktie- och fondkonto med enbart Atlas Copco:
    +70,69% 
  • Svenska aktier:
    +38,10%
  • Utländska aktier:
    +28,21%
  • Fondportfölj:
    +23,61%

Utdelningar 2019 – 22 867:-

Portföljer

Aktieportfölj
Så här ser totala aktieportföljen ut 191231:


Notera att Xact högutdelande finns med längst ner i listan, eftersom det är en börshandlad fond som ger utdelning.


Från största till minsta innehav


Målet är att få ännu större vikt i investmentbolagen och låta fastighet minska över tid.

Fondportfölj

Min fondportfölj 191231


Här vill jag ha störst andel globalt och låta räntefonder öka över lång tid (har bara 10-12 år till pension)


Portföljens värdeökning sedan 2015

(Ps: bilderna syns bättre i liggande läge i mobilen om ni klickar upp dem)

Kortare årsrapport för 2019

Avslutar min födelsedag med en kortare årsrapport av innehaven och utvecklingen av portföljen under 2019, då det kommer en längre sammanställning framöver.


Under året har portföljerna stigit hela 176 458:- , vilket är ett riktigt bra resultat! 
Alla konton har ökat på bra, svenska aktier med mer än 110 000:-.
Är väldigt nöjd med årets resultat. 
(+/- summan är enbart månadsvis, så bortse från den)

(Ps: bilderna syns bäst i liggande läge i mobilen om ni klickar upp dem)


Som ni ser har det bara gått uppåt, med ett enda hack i maj.


Ett bra år på det hela taget!

Årsrapport innehav Avanza 181231

Då var det dags för 2018 års sammanställning av portföljerna på Avanza.

(klicka för större bilder)


Sammanställning av portföljerna


Aktiefördelning


Branschfördelning – nu har äntligen investmentbolagen störst andel i portföljen. Vill försöka balansera upp övriga branscher också under 2019.


Blev förvånad att jag hamnade på plus vid årsslutet, trodde det skulle vara värre.


Ingen kul syn med den stora nedgången från augusti och framåt. Får hoppas på ett uppsving under 2019 istället.


Kollar man portföljgrafen sedan start, så har värdet dock ökat över tid, så 2018 blir förhoppningsvis bara ett litet hack i diagrammet.


Första året med minskande portföljvärde.

 

Årsrapport alla innehav 2018

Börsåret började bra, men sedan augusti har det bara gått neråt i princip, vilket avspeglar sig i mina innehav. Dock står fondförsäljningen på Avanza under hösten för en del av minskningen, närmare bestämt 32 000:- som gått till avbetalningen av mitt privatlån.

Började med min nya TP-portfölj på Nordnet i januari, och insättningarna har varit regelbundna under hela året så portföljen har ökat sakta men säkert. Även fonderna på Nordnet har fått tillskott varje månad.

Började även med Lendify i maj, och startade med en klumpsumma i början. Därefter har det bara blivit små insättningar på 100 – 200 kr varje månad. Kommer fortsätta med Lendify 2019 men bara spara någon hundralapp varje månad.

På LF bank har jag stuvat om bland fonderna under året och bytt ut två fonder mot två andra, så därför har värdet inte stigit mycket trots regelbundna insättningar. Ville ha lite stabilare och lugnare fonder helt enkelt.