Stuvat om en del i portföljen i februari

Under februari började jag sälja av en del Eolus Vind av flera skäl

  • Ta hem lite vinst, låg +300%
  • Utdelningen har redan varit – förlorar ingen utdelning i år
  • Väldigt låg direktavkastning – vill ha högre DA

Har nu sålt 40% av mina Eolus och placerat pengarna i många olika bolag, både i stora och små innehav. En stor spridning med andra ord.

Började även sälja av lite Skanska och vikta över mer till Peab och banker, men nu är det stopp där, behåller de Skanska som är kvar.

Sålde även den lilla post jag hade i Kindred, då jag dels kände att spelbolag inte passar mig, samt att utdelningen sänktes en hel del. För de pengarna köpte jag in lite BillerudKorsnäs istället. Vill ha in lite mer råvaror i portföljen.

På min KF har jag sålt av lite Boston Pizza då de sänkte utdelningen, och istället lagt pengarna på TransAlta Renewables.

Så det har blivit en hel del omstruktureringar denna månad, detta både för att få bättre fördelning mellan bolagen och olika branscher, samt att få bättre direktavkastning.

Men nu blir det inga fler köp på ett tag.

Transaktioner januari 2020

Det blev en del transaktioner under månaden, då jag använde de likvider jag hade kvar från Akelius inlösen, dessutom sålde jag de få Dustin jag hade. Blev en del köp i de nyaste bolagen, men även i Xact Högutdelande.

Nu blir det dock inga köp på ett bra tag, då jag sparar februariutdelningen till bufferten, och inte sparar något till Avanza förrän jag fått ett jobb.

Aktiv transaktionsmånad i december

Ja, det har hänt en del i portföljen under hösten och så även i december

Detta hände under hösten:

  • Kinnevik – sålde av pga ändrad utdelningspolicy, sista aktierna såldes i början av december.
  • Hemfosa – sålde alla i november pga att jag inte vill vara med på uppköpet från SBB
  • Sålde av några Swedbank i november och placerade pengarna i SHB istället.
  • Realty Income – sålde alla i omgångar då de är för dyra för mig samt att jag tog hem en bra vinst. Placerade pengarna i övriga utländska innehav istället.
  • Köpte även in ADM, som jag sedan sålde igen i december, då jag kände mig osäker på bolaget (har haft dem förut också)

I december blev det många affärer både på ISK och KF, både köp och sälj, även inköp av några nya bolag. 

På utlandskontot sålde jag av lite Boston Pizza, mina få ADM och lite NWH, och för dessa pengar fyllde jag på i övriga bolag, samt köpte en ny månadsutdelare, TransAlta Renewable. Kände att jag ville sprida riskerna lite, samt att jag vill ha ytterligare ett bolag som sysslar med energi.
Som ni ser köpte jag först i både Boston P och NWH, sedan sålde jag igen, det då jag inte riktigt kunde bestämma mig då. Men nu förblir det så här ett tag framöver.

I den svenska portföljen hände det en hel del. Fick en drös likvider från flera försäljningar, bland annat de sista Kinnevik, samt att jag minskade lite i Atlas C, Skanska och Latour. Dessutom fick jag en redig summa från inlösen av Akelius Pref.
Jag ville få in lite skog så jag köpte in Stora Enso, samt ett till byggbolag, nämligen Peab. Köpte även en skvätt i Kindred Group, ett spelbolag som jag läst om en del på olika bloggar, men detta innehav förblir litet. Sista nya innehavet är Cibus Nordic Real Estate, som Petrusko skrivit om här.
I övrigt fyllde jag på i befintliga innehav.

Jag har fortfarande kvar en del likvider från Akelius, men dessa sparar jag till köp först nästa år.

 

Intensiv transaktionsmånad i november

Ja, denna månad har det varit många köp och sälj på Avanza, av flera skäl.

Först av allt bestämde jag mig för att sälja alla mina 40 Realty Income, detta då aktien helt enkelt är för dyr för mig. Har inte råd att köpa fler Realty med tanke på hur lite jag sparar i aktier varje månad, köper hellre fler aktier i andra bolag som kostar mindre.
Dessutom låg jag närmare +80%, så jag tyckte det var bättre att ta hem vinsten och lägga pengarna i mina övriga utländska aktier istället.
Visst, det är en stabil utdelare som höjer utdelningen ofta, men aktiens pris är för högt för mig i förhållande till den utdelning jag fått från den. 
Så nu har jag högre utdelningar i mina andra utlandsaktier istället, plus att jag köpte lite i en nygammal aktie också (haft förut), nämligen ADM.

När det gäller den svenska portföljen så har det hänt en del där med 🙂

Jag sålde bland annat lite Swedbank, och investerade i Handelsbanken istället. Sålde även av mina Hemfosa, eftersom jag inte vill vara med på erbjudandet från SBB. Köpte istället Klövern Pref, så utdelningen blir faktiskt lite högre de månaderna. Slutligen sålde jag mina Kinnevik IL B.
Som ni ser har jag köpt lite av varje under månaden.

I december kommer jag troligen inte köpa något alls, då jag blir tvungen att dra in allt sparande ett tag framöver (kommer inlägg om det längre fram). 
Men samtidigt har jag funderingar på att sälja av ett par aktier, men det beror på hur börsen går och hur de bolagens kurser utvecklas framöver. Säger inte vilka det är, eftersom jag inte har bestämt mig helt ännu.

Transaktioner september 2019

Alla transaktioner i september gjordes denna vecka, då jag varit på semester två veckor.

Sålde hälften av mina Kinnevik då jag inte gillar ändringarna de gjort i sin utdelningspolicy, vill helst ha aktier med utdelning i kronor. Behåller dock resten tills vidare.

Blev istället 100 st Svolder, lite Telia och några Handelsbanken för pengarna.

Köpte äntligen lite Eolus vind idag när de sjönk över -7%, och de är mitt bästa innehav hittills.

Transaktioner augusti 2019

Det blev en del köp denna månad, främst på grund av att jag sålde av surdegen Nordea på min KF. Köpte lite av varje för likviderna som ni ser. Bestämde mig även för att köpa in SHB istället, känns som en säkrare och lugnare bank tycker jag.

Transaktioner juli 2019

Valde att sälja alla Diös då jag behövde likvider till bufferten. Sålde även lite Skanska då de hamnade på plus till slut.

Sålde mitt lilla innehav i Archer Daniels och köpte Boston Pizza och STAG istället (i STAG ville jag jämna ut antalet helt enkelt)

Månadsrapport juni 2019

Dags för en ny månadsrapport, med tillhörande bilder och grafer, klicka för större bilder.

En bra månad trots svackan i andra halvan av månaden, har snart tagit igen tappet från i maj. Minskningen på utlandskontot beror på att jag sålde av lite Nordea i juni.

Portföljen i juni (guldfärgade aktier är utländska)

Aktiefördelning

Portföljvärdet på väg upp igen efter svackan i maj

Utveckling i juni

Utveckling i år

Utdelningarna i juni blev 1542,93 kr, största delen kom från Nobina med 950 kr

Transaktioner juni

Sålde av lite bankaktier, då jag dels vill minska andelen banker och dels behöver likvider till att bygga upp ny buffert igen.

Utdelningar och transaktioner maj 2019

Lägger in både utdelningar och transaktioner här, så blir det inte så många inlägg att skriva för mig.
Klicka för större bilder.

Utdelningar

Jag kommer inte nå årets utdelningsmål, då utdelningen blir lägre än förra året av flera skäl, så jag struntar i det i år (kommer ändra målsumman nästa månad). Maj månad blev dock en helt ok utdelningsmånad.

Transaktioner

De flesta transaktionerna skedde första halvan av månaden, enbart Nobina köptes i slutet. Sålde alla Dustin och några Nordea (köpte Boston Pizza för Nordeapengarna).