Omallokering i mina innehav

Efter att ha funderat en hel del sista tiden, så har jag beslutat mig för att göra en omallokering i mina innehav.

Jag har idag 21 aktier (lekportföljen ej inräknad), och känner att det blir lite för många aktier och för små belopp i varje aktie.

Idag har jag inget nysparande i aktier, bara återinvestering av utdelningarna, och när jag börjar spara igen, så kan jag spara max 1000:-/månad. Detta gör då att jag bara kan göra småköp i aktierna, och då blir det svårt att öka värdet/snitta ner GAV i varje aktie. De flesta av mina aktier ligger mellan 4000:- till 10 000:- i värde, och då blir det inte mycket i utdelning för varje aktie.

Därför vill jag minska antalet aktier, och istället öka beloppet i varje aktie. Dessutom har jag flera aktier i samma bransch, och det kanske vore bättre om jag hade färre aktier med större innehav istället.

Nåväl, jag har bestämt mig för att sälja mina Telia Sonera och Ratos framöver. Båda dessa aktier känns lite osäkra och svajiga, och jag har läst flera ekonomibloggares åsikter om dem, så de åker ut. Pengarna kommer jag fördela på övriga aktier istället.

Finns ytterligare någon aktie jag kanske vill sälja framöver, men jag vill vänta och se…

Börjat sälja fonder

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag ska vikta om fördelningen från 60/40 till 80/20 i aktier/fonder, då jag satsar på utdelningsaktier framöver. Behåller dock en viss del fonder som balans.

Första steget är att börja sälja av fonderna på min bank. Här har jag c:a 70 000:- totalt i 5 fonder, och målet är att ligga på 40 000:-. Eftersom jag sparar 500:- varje månad (100:- per fond), så ligger fonderna rätt stabilt och har inte varit mycket minus trots svajig börs.

Lade första säljordern igår, och imorgon kan jag föra över pengarna till bufferten och Avanza. (detta syns dock inte förrän på nästa månadsrapport) Just denna första försäljning går både till bufferten och Avanza, då det varit en del utgifter denna månad, bl.a. byte av sprucken vindruta på bilen samt indragning av fiber till huset. Men jag för över 6000:- till Avanza imorgon, så får vi se om det blir över mer sedan.

Utdelningar 201603

Ja, då har mars månads utdelningar ramlat in på Avanza, och jag är nu uppe i 3723,64:- netto i utdelningar för 2016.

Utdeln1603

Jag har gjort lite beräkningar, så man kan se % av årets mål, utfall per månad, och dag, se ovan.

Har förresten ändrat årets mål från 12000 till 11500, detta då jag ju inte kunnat göra nyinsättningar första halvåret 2016 av ekonomiska skäl.

Veckoköp vecka 12

Ja, denna vecka kom det äntligen lite utdelningar, men första utdelningen i måndags hamnade direkt på sparkontot inför framtida köp av amerikansk aktie.

Däremot fick jag mer både igår och idag, så idag blev det ett litet köp

Torsdag:
Ratos B – 10 st

De likvider som är kvar sparar jag till nästa vecka, då ytterligare en utdelning kommer in på kontot.

Ytterligare köp

Lyckades skrapa ihop lite mer likvider och fick köpt ytterligare 4 st Nordea igår, men nu får jag vänta till nästa vecka, då 4 st utdelningar ramlar in på Avanza.

Idag handlas både Nordea och Castellum exklusive utdelning, får se hur mycket de sjunker idag.

Veckoköp vecka 11

Idag blev det köp av 6 st Nordea, vilket blir veckans enda köp då likviderna är slut. Dock kommer månadens tre första utdelningar nästa vecka, så då blir det fler köp igen. 🙂

De pengar som nu finns kvar på sparkontot samlas på hög till ett kommande amerikanskt aktieköp.

Lekportfölj

Jag kunde inte motstå frestelsen att skapa en ”lekportfölj” på Avanza samt sätta in några hundralappar. Här tänkte jag ha max 1000:- som jag satsar på småaktier, värda några kronor, med förhoppning att de går upp någon krona, så att man kan ta hem en pyttevinst. 🙂

Men jag kommer inte ha mer än 1000:- här, och om jag förlorar några tior, så stör det mig inte eftersom jag bara testar lite trading på skoj. Dessa aktier  köper jag utifrån Placeras tips eller artiklar, men jag kollar upp bolaget först så att jag vet vad det handlar om och om företaget verkar ok. Aktierna räknas inte med i aktieportföljen, men jag kommer ta med summan av innehaven i balansräkningen.

Veckoköp vecka 10

Denna vecka blev det två köp.

Tisdag:
Castellum – 5 st

Torsdag:
Castellum – 5 st

Nu har jag även nått ett av mina mål med Castellum, nämligen att ha 100 st. Nu blir det inga fler köp av denna aktie innan utdelningen, så nästa vecka tittar jag på några andra aktier.

Återinvestera kommande utdelningar

Snart börjar utdelningarna ramla in på kontona, och de ska givetvis återinvesteras. Men jag kommer inte lägga allt i aktier utan dela upp pengarna lite mer, när månadens utdelningar är klara.

  • En mindre summa kommer gå till mina fonder, hur mycket beror på utdelningens storlek.
  • En lite större summa läggs på sparkontot för att bygga på till köp av amerikansk aktie.
  • Den största summan återinvesteras i aktier, alternativt läggs på hög till bra köptillfällen.

Eftersom varje insättning på ISK ger mer skatt, så låter jag pengarna ligga kvar på samma ISK så länge det går, jag vill inte flytta för mycket mellan kontona. Dock flyttar jag sparpengar till sparkontot direkt.

Återköp pensionsförsäkring

Man kan ju göra ett återköp av sin pensionsförsäkring numera om man har under ett prisbasbelopp på kontot. Jag förde över min pensionsförsäkring till Avanza för ett tag sedan, och kommer göra ett återköp i den framöver.

Fördelarna blir då:

  • Avanza drar 30% skatt direkt, så pengarna är skattade och klara så att säga
  • Pengarna kan då användas till investeringar i aktier helt fritt och är inte bundna längre

Jag kommer dock vänta med återköp tills försäkringen ökat lite mer och hamnar på det belopp jag investerade från början. Då förlorar jag inget när skatten dras och får det belopp jag skulle haft i slutändan ändå.

Har redan planer på vad jag ska göra med pengarna, vilket blir c:a 20 000:-

  • 5000:- ska investeras i en amerikansk aktie
  • 3000:- ska investeras i mina fonder
  • 2000:- ska läggas i sparkontot med bäst ränta (har både Collector+ och Santander+) som krigskassa
  • Övriga 10 000:- ska investeras i aktier stegvis, beroende på börsen och aktuella aktiekurser

Sedan kan ju planer ändras över tid, men ungefär så här vill jag fördela pengarna.