Lugn köpvecka v 26

Efter måndagens många småköp, så blev det bara ett köp till, då börsen ju återhämtade sig resten av veckan. (som kuriosa kan jag nämna att innehavet på Avanza var på högre nivå än innan Brexit i går kväll, när USA-börsen stängde!)

Kop v26

Som ni ser har jag sålt en hel del AstraZeneca, då de bara steg under veckan. Höjde säljkursen med 5:- för varje sälj, och de gick igenom. Högsta kurs jag sålde för var 505:- (inköpskurs var 460:-). Visst blir det en del i courtage, men samtidigt vill jag inte sälja allt på en gång. Har nu en del likvider att handla för under sommaren om det blir surbörs framöver.

Målet var att behålla hälften av AstraZeneca, dvs 50 st, men nu har jag bestämt mig för att sälja allihopa i små potter under sommaren och hösten. Detta då jag vill fylla på i mina andra innehav istället, och AstraZeneca är inte min favoritaktie precis (fick den som arv i tonåren). Dessutom är det min enda aktie med för hög kurs i förhållande till utdelningen, blir bättre att köpa andra aktier med bättre direktavkastning.

Även nästa vecka jobbar jag och kommer kolla börsen, men sedan blir det paus i 3 veckor. Dock kan jag nog inte låta bli att kolla då och då, men det blir inte alls i samma omfattning som när jag jobbar och kollar börsen på jobbet.

Lite tankar och planer

I början på året hade jag både Atlas Copco och Astra Zeneca på min aktiedepå.
Sedan, när Astra Z sjönk mot 460:- i slutet på mars, så flyttade jag dem till ISK istället = 11 000 i kvarskatt nästa år.

Hade jag flyttat Atlas Copco samtidigt, så hade skatten blivit ännu högre, istället låter jag dem vara kvar till nästa år, så blir det kvarskatt på den flytten 2018 istället. Man får ju vara lite smart 🙂

Nu har jag inte mycket likvider kvar efter Castellums nyemission, så jag måste få fram det på något vis. Visserligen får jag lite utdelningar från Kinnevik och Betsson, men sedan är det nästan slut 🙂

Valet blir att sälja av Astra Zeneca, då läkemedelsbranschen är osäker i sig, aktien känns lite högt värderad, och det är inte många i bloggosfären som har den aktien. Ligger idag plus, och har gjort det sedan flytten. Ursprungspriset vet jag inte, då det är ett arv sedan barndomen. Minns när den stod i 640:- mars förra året, puh!

Tänkte sälja max 30 st totalt, i steg om 5-10 st under året, och istället fylla på i mina andra innehav, samt köpa en till amerikansk aktie.

Skrev tidigare i år att jag ska sälja Ratos och Telia, och målet är fortfarande att sälja av alla Ratos. Telia kommer jag dock behålla till efter utdelningen i höst, därefter får jag se hur jag gör. Kommer dock inte minska eller öka i Telia.

Planen är att köpa fler svenska aktier med utdelning på sommaren och hösten, t.ex ska jag köpa ABB så fort jag får mer likvider. Tänker även köpa fler Atlas Copco på ISK samt en amerikansk aktie till, vilken det blir vet jag inte ännu. Kollar på ytterligare svenska aktier och har några på bevakning.

Fonderna kommer minskas till förmån för aktier, men de försvinner inte helt då jag vill ha fonderna som stabilitet i portföljen.

Tanken är att ha stabila svenska utdelare som största grund och en mindre pott amerikanska aktier samt liten klick tillväxtaktier som krydda, plus då lite stabila fonder i bakgrunden.

Innehav Avanza 160531

Dags för en ny månadssammanställning igen.

Aktier1605

Månadens köp: Nordnet B, Nobina, Tele2 B, Eolus Vind, Castellum, Rottneros, Castellum TR
Månadens sälj: 60 st Fortum
Månadens nya aktier:
Månadens utdelningar: 2675,40:-

I listan finns även mina tillväxtaktier medräknade, även om de bara är en bråkdel av mitt totala aktieinnehav.

Avanza1605

Ännu en månad med uppgång, och för första gången på jag vet inte hur länge så visar ALLA konton på + för maj månad!

Nästa månad blir det både månadsrapport och halvårsrapport.

Sålt Fortum

Igår kunde jag äntligen sälja mina 60 Fortum som fanns på mitt ISK. Köpte dem på höga kurser förra året och ville inte sälja dem förrän de låg på +/- 0 åtminstone, och igår gick det äntligen nästan jämnt upp. Jag sålde dem pga källskatten, för på ISK måste man själv begära tillbaka källskatten, men på KF sköter Avanza det jobbet.

Har sedan tidigare 45 Fortum på mitt KF, som jag köpte på X-dagen, så nu får jag vänta tills kurserna sjunker igen innan jag börjar köpa på mig igen. Tanken är att köpa på mig stegvis under året. Kommer använda en del av försäljningspengarna, resten ska användas till andra aktieköp i sommar. Tillsvidare får de dock ligga på mitt sparkonto och jäsa lite 🙂

Innehav Avanza 160430

Dags för en ny sammanställning igen 🙂

Aktier 160430

Månadens köp: STAG, Cloetta, Rottneros B, Tele2 Betsson B, Castellum, Mekonomen, H&M, Akelius Pref, SHB A, Omega Healthcare, Ericsson B, Kinnevik B
Månadens sälj: 50 st Ratos, Novo Nordisk
Månadens nya aktier: Rottneros, Nordnet B, Eolus Vind, Omega Healthcare
Månadens utdelningar: 2753,47:-

I listan finns även mina tillväxtaktier medräknade, även om de bara är en bråkdel av mitt totala aktieinnehav.

 

Avanza 160430

Lite plus denna månaden i alla fall, även om det gick ner en hel del sista dagarna.

Utländsk källskatt

Efter att ha läst ett inlägg om  utländsk källskatt på ISK respektive KF hos Petrusko, så har jag insett att det är lite krångliga regler för att få tillbaka skatten på ISK, medan på KF så hanterar Avanza hela processen att få tillbaka skatten efter 2-3 år.

Därför kommer jag fortsättningsvis bara köpa utländska aktier i KF, och dessutom är det olika källskatt för olika länder. Standard är 15%, men UK har 10% och danska aktier har 27%!

Jag har ju Novo Nordisk på mitt ISK, och där blev det minimal utdelning efter dragen källskatt eftersom jag inte visste något om dessa 27%! Kommer sälja de Novo Nordisk jag har, 13 st, och i fortsättningen tänka mig för om jag ska ha danska aktier.

Har även Fortum som jag ska sälja av, och köpa tillbaka på KF framöver.

Nya köp vecka 14

Ja, eftersom jag fått in likvider från fondförsäljningen på min bank samt den fond jag sålde på Avanza, så har jag passat på att fylla på i portföljerna. 🙂

Måndag:
Cloetta – 20 st
Fortum Oyj – 10 st

Tisdag:
H&M – 10 st
Ratos B – 15 st

Om nedgången fortsätter så kan det bli fler köp denna vecka.

Ny amerikansk aktie i portföljen

I förra veckan fick jag sålt av en fond på min bank, och i fredags förde jag över 6000 till Avanza.

Fredag kväll slog jag till och köpte 20 st STAG Industrial Inc, en månadsutdelande aktie. Egentligen vill jag ha Realty Income i portföljen, men den är alldeles för dyr för mig, så därför blev det denna istället. Kommer dock bara ha en liten post tills vidare.

Har dock läst ett bra inlägg om STAG hos Att välja lycka, och vad jag förstått så är den intressant enligt flera som svarat på hans inlägg, så den blir nog bra som ett mindre innehav på min KF.

Nästa amerikanska aktie jag siktar på är Omega Healthcare Investors.

Veckoköp vecka 13

Denna vecka blev det två köp

Tisdag
Ericsson – 10 st

Onsdag
Cloetta – 20 st (ny aktie)

Vill ha en liten krydda i portföljen, och då jag sett att några av ekonomibloggarna har tagit in dem i sina portföljer, så tänkte jag ”varför inte?” Jag ska ha den i portföljen långsiktigt, och kommer öka i den sakta. Med tiden kan den nog bli en bra utdelningsaktie.

Innehav Avanza 160331

Då var det dags för en ny sammanställning av mina innehav på Avanza.

Aktier 160331

Månadens köp: Ratos, Betsson, Castellum, Nordea, Ericsson
Månadens sälj: ingen
Månadens nya aktie: Cloetta
Månadens utdelningar: 3538,81:-

Jag redovisar inte lekportföljen då den är just en lekportfölj för skojs skull 🙂
Inte heller pensionsförsäkringen redovisas, då fördelningen inte ändrats alls sedan årsskiftet.
Bankens fonder redovisas inte heller här, men jag kommer uppdatera sidan Portföljer så småningom.

Fonder160331

Fonderna är sig lika, inga större förändringar. Här är även Sparfonderna med i sammanställningen.

Avanza201603

Äntligen har portföljerna gått uppåt lite!

Kvartal1_2016

Ännu har innehaven inte återhämtat sig från tappet sedan årsskiftet, dock ligger jag lite bättre än index.