Månadsrapport april 2025

Den sista tiden har våren verkligen tagit fart ordentligt, och det blommar lite överallt i trädgården, bland annat jordgubbarna och äppleträden har fått utslagna blommor. Plommonträdet har dock redan blommat över sedan några dagar. Några bilder finns längst ner i inlägget

Vädret har varit precis lagom för utepyssel i trädgården, dock får jag ta korta pass då ryggen inte är kompis med mig just nu. Inget allvarligt dock, bara lite falsk ischias som ställer till det ibland.

Över till portföljen som har stigit lite i april, främst tack vare utdelningar och nyinsättningar.


Drygt hälften av värdeökningen beror alltså på insättningar och utdelningar i april. 


Nytt ATH denna månad 🙂

Utdelningar

Ja, april slog alla rekord i utdelningar med 18 064:-, mycket tack vare stora extrautdelningar, som ni kan se nedan. (röda siffror är extrautd.)

Därmed nådde jag 275 000:- i ackumulerade utdelningar, och fler mål kommer nås i slutet på året.

Transaktioner

Det blev en del köp i befintliga innehav för utdelningarna. Jag har dock kvar en del likvider att handla för, men avvaktar ett tag nu.

Några bilder från trädgården idag

Jordgubbsblomma
Blommande äppleträd
Akleja

Månadsrapport februari 2025

Nu märker man att våren äntligen är på väg, solen värmer och både krokusar och snödroppar tittar fram vid husväggen. 
Vi har en nybyggd terrass i söderläge, och igår satt jag där vid husväggen och njöt av solen och värmen, gött! 
Har även börjat med trädgårdspysslet, så igår fick fläderbusken en rejäl beskärning, blev en del träning för armarna kan jag säga.

Nåväl, till portföljen:


Det mesta gick i sidled under månaden, och en stor del av ökningen är nyinsättningar.
I Lysa har jag ökat från 2000 till 3000 i insättning per månad tills vidare.

Transaktioner


Det blev en del transaktioner i februari då jag bestämde mig för att göra lite förändringar i portföljen.
Valde att sälja av alla Fastpartner D och Corem Pref, och bara behålla Sagax D samt NP3 Pref. Känner att jag vill minska preffarna lite och fokusera på Xact och utdelande fonder istället.

Så nu ligger alla aktier på samma ISK, förut hade jag preffarna på ett eget ISK. Lättare att hålla koll och göra sammanfattningar i Excel då.

Utdelningar


Inte mycket utdelningar i februari som ni ser, men varje liten slant är ett tillflöde till portföljen…

I mars blir det lite mer utdelningar, och april ska vi inte tala om, ojoj…!

Mer strul

Jag skrev tidigare att vi hade fått tömma våra buffertar för att kunna betala de pengar F-kassan ville ha tillbaka (en utgift vi inte räknade med överhuvudtaget), och att vi behöver få tillbaka bufferten så snart som möjligt.

Saken är den att vi har en liten toalett med duschkabin, och denna duschkabin håller på att paja totalt plus att vi tror det är en mindre fuktskada vid avloppet under den. 

Så duschrummet måste renoveras totalt, men då det är mindre än 3 m² så behöver det utvidgas för att bli bekvämare att använda, vilket är lätt gjort då hallen utanför aldrig används. Vi kommer riva ut det mesta och en installatör vi känner kommer sätta in allt nytt + byta vattenledningen också då den är gammal nu.

För att finansiera detta ökar vi lånet på huset med beräknad kostnad plus lite till, samt att vi lägger till beloppet vi förlorade i buffert pga F-kassan. 
Lånet är nu höjt och det känns säkrare i ekonomin igen för oss båda.

Bolånet under 50%

När vi köpte huset 2011 så lade vi en kontantinsats på 30% och lånet hamnade på 70%.

Vi har alltid amorterat mer än vad som behövs, 3% av lånets startvärde, och har aldrig minskat beloppet.

Lånet togs 2011, och efter 1,5 år gjorde vi en extraamortering på 150 000:-. 2015 höjde vi lånet med lika mycket då vi bytte tak och fönster på huset.

Idag har husets värde ökat med 15%, och lånet ligger på 48,5%.

Vi har idag inga planer på att minska amorteringen, då vi vet att vi kommer behöva höja lånet igen inom 3-4 år (renoveringsbehov), och då är det bra att ha lägre lån.

Bytt avloppsanläggningen till slut

Skrev ett inlägg i februari 2017 om att avloppsanläggningen behöver bytas ut

Vi hade då hittat en firma som skulle göra jobbet, men deras svar på vår förfrågan drog ut på tiden, och till sist fick vi veta att firman hade kommit på ekonomiskt obestånd, med inställda betalningar med mera.

Då drog vi oss ur, och sedan blev det så att vi inte fortsatte leta under 2017 (man har 2 år på sig), men sommaren 2018 fick sambon kontakt med en lokal firma som bytt anläggningar åt flera villaägare i området (vi var flera som inte fick godkänt på våra enskilda avlopp).

Vi fick en offert som vi godkände, och som tur var behövde vi inte höja lånet då vi fick oväntat ekonomiskt tillskott som vi kunde använda.

Två veckor innan julafton 2018 fick vi bytt anläggningen, äntligen! Tyvärr visade det sig att förra ägaren hade grävt mer än både vi och firman trodde, så i slutändan blev det lite dyrare än planerat. Men tack vare våra egna buffertar och husbufferten så kunde vi samla ihop den sista kostnaden, men det innebär att både huskontot och vanliga buffertkontot är nästan tömda.

Men det är positivt att vi inte behövde höja huslånet eller sälja några fonder, vilket känns bra idag.

Måste byta avloppsanläggningen i sommar

Vi bor i äldre villa och har enskilt vatten samt enskilt avlopp. Vi har idag trekammarbrunn med infiltrering.

I höstas inventerade vår kommun alla hus som hade enskilt avlopp i vårt område, och vi är flera på gatan som behöver byta avloppsanläggning. 

Men: dels bor vi närmast ett vattenskyddsområde och dels har vi en lurig sluttningstomt, så för att det ska bli så bra som möjligt så bör vi installera ett minireningsverk på tomten, vilket gör att hållbarheten blir mycket längre än en markbädd och man riskerar inte att markbädden blir utdömd efter ett antal år.

Vi har anlitat ett företag som kommer göra jobbet, och det blir en rejäl kostnad, så bolånet kommer höjas i sommar. Men i gengäld fick vi en ny värdering på huset i och med låneansökan, och det blev en rejäl värdeökning!

Detta kommer dock inte synas på Tillgångar & skulder förrän framåt sommaren, och då blir siffrorna helt annorlunda än idag.

Lånet blir ett nytt rörligt lån med ränterabatt, och vi kommer amortera på det nya lånet från början samt spara så mycket det går på huskontot för att kunna göra extraamorteringar framöver.